علت خنک نکردن کولرگازی

پیش نیاز مقاله:

ندارد

چکیده مقاله:

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که در یک روز گرم تابستان، کولر گازی یا داکت اسپلیت محل زندگی یا کارتون را روشن کرده باشید و پس از گذشت چند دقیقه متوجه شده باشین که سرمایش مناسب و مطلوب خود را دریافت نمیکنید و کنجکاو بشید که مشکل از چه عواملی می تواند باشد؟

برای یافت پاسخ توصیه میشود که این مقاله را دنبال کنید تا به جواب سوال خود برسید.

علت سرمایش نامناسب کولرگازی یا داکت اسپلیت:

در ابتدای این مقاله باید توجه داشت که از یک منظر مشکلات کولر گازی به دو دسته عمده تقسیم می گردد.

  1. مشکلاتی که از ابتدای راه اندازی سیستم وجود داشته اند.
  2. مشکلاتی که از ابتدا نبودند و در حال حاظر شاهد آن ها هستیم.

1. مشکلاتی که از روز اول وجود دارد:

در مورد مشکلاتی که از بدو راه اندازی سیستم وجود داشته اند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. انتخاب نامناسب ظرفیت سرمایش کولرگازی: این مشکل در سرمایش نامطلوب کل اثرگذار است و حتی در صورت انتخاب نامناسب کولرگازی، دمای خروجی از بادزن یونیت داخلی کولرگازی می بایست دمای حدود 7 تا 10 درجه سانتیگراد را نشان دهد.
  2. خرابی قطعات از جمله کمپرسور، فن کمپرسور، برد اصلی، خازن و…
  3. محل نامناسب کندانسور (یونیت بیرونی): یکی از نکاتی که ممکن است باعث عدم برودت مناسب سیستم کولرگازی شود عدم نصب پنل یا نویت بیرونی در محل مناسب باشد. در مورد محل مناسب یونیت بیرونی دو نکته حتما رعایت شود اوول اینکه محل نصب حتی الامکان زیر تابش مستقیم نور خورشید نباشد و دوم اینکه محل نصب دارای تهویه مناسب باشد و یونیت بیرونی حتی الامکان در محلی باز نصب شود.
  4. درزبند نبودن اتصالات و لوله کشی مورد استفاده در اتصال یونیت بیرونی به خارجی

علت های ذکر شده علت های عدم کارکرد مناسب سیستم کولرگازی از بدو راه اندازی بود که در ادامه در مورد مشکلات پس از راه اندازی صحبت خواهد شد. 

1. مشکل سرمایش نامطلوب در گذر زمان:

مشکلاتی که از پس از کارکرد سیستم بوجود می آیند، و باعث عدم سرمایش مناسب در سیستم می شوند عبارتند از:

1. خرابی یا کثیفی کندانسور:

کندانسور وظیفه خنک کردن مبرد (گاز) فشرده شده در داخل کمپرسور را دارد. در صورتی که به علت آلودگی های محیطی، سطح کندانسور دچا آلودگی از نوع چربی، گرد و خاک و پرز و… باشد، انتقال حرارت صحیح، با محیط اطراف برقرار نشده و لذا راندمان کل سیکل پایین می آید و در صورتی که میزان این آلودگی خیلی بالا باشد حتی کارکرد سیکل تبرید را بصورت کامل مختل می نماید. لذا می بایست به روش های توصیه شده پیاکو اقدام به شستشوی کندانسور نمود.

تصویر نحوه شست و شوی کندانسور کولر گازی با اسپری power-clean-out
شستشوی کندانسور با Power Clean Out

شستشوی کندانسور توسط محصولات زیر از پیاکو قابل انجام است.

برای مشاهده هر محصول و مقایسه عملکرد می توانید بر روی محصول کلیک نمایید

قرص شست شوی کندانسور اسیدی

ACID TABS

قرص شستشوی اسیدی کندانسور (مخصوص دوده و گرد و غبار و نیازمند آبکشی)

قرص شستشوی کندانسور (قلیایی)

ALKALINE TABS

قرص شستشوی قلیایی کندانسور (مخصوص چربی و نیازمند آبکشی)

تصویر اسپری شست و شوی کندانسور کولر گازی با power-clean-out

POWER CLEAN OUT

اسپری شستشوی کندانسور (بدون نیاز به آبکشی)

2. کثیفی اواپراتور (یونیت داخلی) یا فیلتر هوا:

یونیت داخلی (اواپراتور) وظیفه توزیع برودت داخل فضا را دارد که در صورت کثیفی، گرفتگی بین فین ها و یا گرفتگی فیلتر هوا نمی تواند برودت تولید شده سیستم را به طور مناسب در فضا توزیع نماید.

برای رفع این مشکل می توان توسط محصولات پیاکو به سادگی این مشکل را حل نمود.

شستشوی اواپراتور توسط محصولات زیر از پیاکو قابل انجام است.

برای مشاهده هر محصول و مقایسه عملکرد می توانید بر روی محصول کلیک نمایید

قرص شستشوی اواپراتور

EVO TABS

قرص شستشوی اواپراتور (نیازمند آبکشی)

شست و شوی اواپراتور کولر گازی با اسپری power-clean-in

POWER CLEAN IN

اسپری شستشوی اواپراتور (بدون نیاز به آبکشی)

تصویر محلول شستشوی اواپراتور

PH7 Cleaner

افشانه شستشوی اواپراتور (نیازمند آبکشی)

تصویر total care پاکسازی و رفع بوی بد کولرگازی و کولر ماشین

TOTAL CARE

از بین برنده بوی نامطبوع کولرگازی

2. نشت گاز مبرد و کمبود آن:

کافی بودن مبرد در داخل سیکل تبرید تراکمی، بسیار حائز اهمیت است و کم شدن گاز داخل سیکل به سرعت خود را روی کیفیت برودت نشان می دهد. متاسفانه در حالت عادی و بدون تجهیزات نمی توان کاهش گاز داخل سیکل را تشخیص داد و می بایست توسط تکنسین حرفه ای تشخیص داده شود.

برای رفع نشتی مبرد می توان از محصول Extreme Ultra شرکت ارکام ایتالیا که انحصارا توسط شرکت پیاکو در ایران توزیع می گردد استفاده نمود.

تزریق محلول نشتی گیر سیستم تراکمی به سیستم های تراکمی
تزریق محلول نشتی گیر کولرگازی
محلول نشتی گیر سیستم تراکمی
نشتی گیر Extreme Ultra

توجه به یک نکته بسیار اهمیت دارد و آن علت پدیدارشدن نشتی در سیکل است. نشتی در سیکل تبرید علت های مختلفی دارد که مهمترین آن وجود رطوبت و یا اسیدی شدن داخل سیکل ایت که در نتیجه آن پدیده خوردگی در داخل سیکل روی داده و در نتیجه شاهد نشتی و از دست رفتن گاز در داخل سیکل می باشیم.

برای هر دو مشکل اسیدی شدن داخل سیکل و رطوبت داخل سیکل نیز می توان از محصولات زیر استفاده نمود

تصویر محصول رفع رطوبت کولر گازی، (مینی) چیلر و کولر اتومبیل (Super Dry Ultra)
از بین برنده رطوبت Super Dry
تصویر خنثی کننده حالت اسیدی در کولر گازی، (مینی) چیلر و کولر اتوموبیل
از بین برنده حالت اسیدی داخل سیکل no Acid Ultra

در صورتی که لوله مویین یا شیر انبساط (Expansion Valve) داخل یونیت خارجی دچار برفک و یا یخ زدگی باشد می توان فهمید که رطوبت داخل سیکل وجود دارد. و برای تشخیص اسیدی شدن داخل سیکل تبرید توصیه می شود تا 2 میلی لیتر از روغن کمپرسور داخل سیکل تبرید توسط محصول ACID Test چک شود تا اسیدی بودن و یا نبودن سیکل کنترل شود.

تصویر کیت تست حالت اسیدی کمپرسور تولید پیاکو
کیت تست اسید مبرد

3. خرابی کمپرسور:

یکی از قطعات مهم در سیکل تبرید تراکمی کمپرسور می باشد که وظیفه فشرده سازی مبرد در سیکل تبرید را دارد.

از مهمترین علت های سوختن کمپرسور، 1:نوسان برق و 2: وجود ذرات ریز فلزی داخل سیکل می باشد.

توجه فرمایید که در صورت سوختن کمپرسور به واسطه نوسان برق و در نتیجه جرقه زدن داخل کمپرسور، به طور حتم روغن کمپرسور داخل سیکل اسیدی خواهد شد و حتی درصورت تعویض کمپرسور بعلت ایجاد خوردگی در آینده نزدیک، نشتی در قسمت های مختلف سیکل را شاهد خواهید بود. در ایران تکنسین های فنی اقدام به تعویض روغن کمپرسور می نمایند که این عمل کافی نیست و می بایست حتما توسط محلول  NO ACID ULTRA اقدام به رفع حالت اسیدی نمایید.

در صورت تعویض کمپرسور و نصب کمپرسور نو، توجه نمایید که بعلت وجود ذرات ریز فلزی ناشی از کارکرد کمپرسور قبلی، حتی با شستشوی داخل سیکل توسط تکنسین (اصولا با مبرد یا گاز خنثی اقدام به شستشوی داخلی می نمایند-که کافی نیست) عمر کمپرسور دوم، حدود نصف کمپرسور اول خواهد بود که توصیه می شود حتما از محصول Compressor+ استفاده نمایید که در زمان شارژ روغن به کمپرسور جدید با روغن کمپرسور مخلوط می شود.

compressor+
+Compressor
تصویر تزریق compressor+ به روغن روان کننده کمپرسور
ترکیب کردن محلول+Compressor با روغن کمپرسور

در صورت سوختن کمپرسور توصیه میگردد که سیکل داخلی با محصول مخصوص شستشوی داخل سیکل با نام belnet انجام شود تا علاوه بر تمیزی کامل داخل سیکل، هیچگونه رطوبتی نیز در داخل سیکل ایجاد نشود.

تصویر کپسول شستشوی داخل سیکل تبرید
اسپری مخصوص شستشوی داخلی کولرگازی

دسترسی سریع به محتوا

دیدگاه کاربران

2 پاسخ